رد شدن به محتوای اصلی

سال 1388 برهمه دوستداران نوروز مبارک باد



دلهایتان خوش


کامهایتان شیرین


روزگارتان سبز


نورزتان پیروز و شاد باد




نوروز

نوروز، اول فرودین ماه، محل رسیدن آفتاب به برج حمل، ابتدای بهار و اعتدال بهاری است. اعتدال بهاری در ستاره شناسی به لحظه ای گفته می شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سمت شمال آسمان می رود. اعتدال بهاری یکی از دو اعتدالی است که در هر سال رخ می دهد(اعتدال خزانی) . این روز، آغاز سال نوی ایرانیان و بسیاری از ساکنین غرب آسیا مرکزی، جنوب آسیا، شمال غربی چین، آلبانی،قفقاز و مقدونیه است. و علاوه بر این در بسیاری دیگر از کشورها این روز را به عنوان نوروز به رسمیت شناخته و جشن می گیرند.
نوروز در زمان پادشاهی هخامنشیان یعنی دورانی که بیش از 28 ملیت وکشور زیر پرچم ایران بود نیز نوروز جشن گرفته می شد. اولین روز تقویم ایرانیان برابر با روز تعادل بهاری یا اولین روز بهار است. در این روز خورشید به طور مستقیم بر خط استوا می تابد و نور آن به طور مساوی در نیمکره شمالی و جنوبی دیده می شود.
آغاز جشن نوروز با چهارشنبه سوری یا آخرین چهارشنبه سال در واقع سر آغاز جشن های نوروزی است. به عقیده ایرانیان باستان این روز، روز پیروزی نور یا نیکی ها بر تاریکی ها یا بدی ها است.


چیدن هفت سین


سبزه نشان از رویش دوباره
سمنو نشان از فراوانی و نعمت
سنجد نشان از عشق ومحبت
سیر نشان از دارو و مرحم زخم ها
سیب نشان از زیبایی و سلامتی
سماق نشان از طلوع خورشید
سرکه نشان از صبر و عمر


علاوه بر اینها


قرآن کریم

سکه به نشان از دارایی و ثروت
شمع به نشان از خوشبختی و روشنی فکر
آیینه به نشان از پاکی و تمیزی درستی و صداقت
تخم مرغ رنگ کرده به نشان از حاصلخیزی
تنگ آب با ماهی قرمز به نشان از زندگی و اینکه زندگی همیشه در جریان می باشد.


گفته می شود هفت سین همان هفت امشاسپندان یا هفت سپندان بوده که به ترتیب نماد هفت نیروی افزاینده :


خرد
اندیشه نیک
راستی
چیرگی به خود
آرامش
رسائی
جاودانگی

غذای های سال نو
غذای شب سال نو سبزی پلو با ماهی با کوکو سبزی می باشد.
اولین شنبه سال نو مردم آش رشته یا رشته پلو طبخ می نمایند (که معمولا رشته پلو می باشد) تا سر رشته کار را در سال جدید به دست آورند.


در 12 روز اول سال افراد به دیدار یکدیگر می روند و اغلب افراد جوان به دیدار بزرگان فامیل می روند.
سیزده به در آخرین روز جشن های نوروزی است که در این روز مردم به دامن طبیعت می روند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

امپریالیسم از دیدگاه مورگنتا

امپریالیسم از دیدگاه هانس جی مورگنتا کلیات تحقیق طرح مسئله : در این تحقیق برآن هستم که به چگونگی و چیستی واژه امپریالیسم از دیدگاه هانس جی مورگنتا بپردازیم و از این دیدگاه به تعریف این واژه و سوالات اصلی و نیز فرضیه این نوشته پاسخ دهیم. بر این اساس با مد نظر قرار دادن روش مطالعه کتابهای مختلف در این زمینه و مراجعه به مقالات و رویکردی نقلی به توصیف و نقد این واژه و روشن ساختن ماهیت آن بپردازیم و از یک سو با به تصویر کشیدن امپریالیسم، انگیزه ها و اهداف آن و اینکه چگونه یک سیاست امپریالیستی را شناسایی کنیم به عبارت دیگر در این تحقیق به دنبال این هستیم و سعی کردیم که واژه امپریالیسم را برای خوانندگان به طور علمی شرح و توضیح دهیم بدین منظور یک سوال اصلی طرح کردیم و در پاسخ به سؤال اصلی پژوهش فرضیه ذیل را طرح کردیم. سؤال اصلی : البته قبل از اینکه سؤال اصلی را مطرح کنیم که واقعاً امپریالیسم و سیاست امپریالیستی چگونه است و به چه نحوی قابل شناسایی است ؟ بهتر است نخست ببنیم که امپریالیست چه نیست ! آیا امپریالیسم به قدرت و ایدئولوژی نیاز دارد و از اینکه از وضع موجود ناراضی است دست به اقدامات امپر...

قاهره- آنکارا؛ از دوستی تا دشمنی/ ترکیه در اوج بحران تنها ماند

حسین ابراهیم‌نیا    هنگامی که تحولات، جهان عرب را درنوردید کسی تصور نمی‌کرد عمق تحولات سبب شتاب همگرایی -واگرایی‌ در منطقه شود به گونه ای که یک روز در یک محور و روز دیگر در تضاد و مقابل آن محور قرار گیرند؛ این مصداق دقیق روابط ترکیه و مصر است از روزی که دستی واحد بودند تا به امروز که دستی قطع‌شده به حساب می آیند. چینش منطقه‌ای با گذشت سه سال از تحولات عربی دائماً سیال و در حال تغییر بوده است؛ در همین زمان کوتاه اخیر خصوصاً پس از رفع سایه حمله نظامی به سوریه کشورهای متحد علیه سوریه دچار واگرایی شده‌اند که نمونه آن اخراج سفرای ترکیه و مصر از کشور یکدیگر هست.  ترکیه و شخص آقای اردوغان که به عقیده صاحب‌نظران در رفتارهای تبلیغاتی گوی سبقت را حتی از رهبران جهان عرب ربوده، در اولین سفر خود به مصر، به زبان عربی خطاب به استقبال‌کنندگان گفت: "سلام بر مصر، سلام بر جوانان مصر"» و اعلام کرد که «"مصر و ترکیه دستی واحد در منطقه هستند". به نظر میرسد اردوغان با اقدامات تبلیغاتی‌اش رویا و سودای رهبری خاورمیانه را داشت؛ رویایی که پروژه آن از اجلاس داووس آغاز شد. عدالت ...

جرمی شی یر مر

جرمی شی یر مر تحصیلات خود را در مدرسه اقتصادی لندن انجام داد. دکترای او درباره اندیشه سیاسی فریدریش فون‌هایک بود که موفق به دریافت جایزه از انجمن مطالعات سیاسی بریتانیا گردید. وی ۸ سال نیز به سمت استادیاری زیر نظر پروفسور کارل پوپر در گروه فلسفه کار می‌کرد. سپس به تدریس فلسفه در دانشگاه ادینبورگ و نظریه سیاسی در دانشگاه منچستر پرداخت. جرمی شی یرمر همچنین مدتی مدیر مرکز مطالعات سیاسی لندن بود و عضو ارشد پژوهش ومدیر موسسه مطالعات انسانی بود. وی همچنین دانشیار پژوهشی در دانشگاه جورج میسون می‌باشد. از سال ۱۹۹۲ او در گروه علوم سیاسی و فلسفه در دانشگاه ملی استرالیا و به عنوان دانشیار نظریه سیاسی فعالیت می‌کند. از جمله مهم‌ترین کتاب‌های او «هایک و پس از آن» و «اندیشه سیاسی کارل پوپر» است که این کتاب توسط آقای عزت‌الله فولادوند به فارسی برگردانده شده است.