رد شدن به محتوای اصلی

مصر در مسیر یک شکاف عمیق سیاسی


تحولات مصر در پس از 25 ژانویه پرسش‌های فراوانی را در ذهن بی پاسخ گذاشته است. مصر گرچه پس از انقلاب دوره کثرت‌گرایی و تکثرآرائ را تجربه می‌نماید؛ ولی اکنون این پرسش مطرح است که چرا تکثرآرائ شکل گرفته در کوره حوادث مصر سوزانیده می‌شود؛ گرچه پس از انقلاب مصر گروه‌های سیاسی با عقاید و افکار متفاوت از یکدیگر اجازه فعالیت یافتند؛ ولی گروه‌های سیاسی مصری هیچ یک تاکنون نتوانسته‌اند به یک اجماع دست یابند. حال این موضوع مطرح است که چرا دوره گذار در مصر به یک فرسایش میان گروه‌های سیاسی و مطالبات شهروندان تبدیل شده است و آیا در میان این هیاهوی سیاسی خواسته‌های اصلی شهروندان که در 25 ژانویه فریاد زدند در حال غبار گرفتن است.
اکنون جامعه مصر در یک «تکثر با دو بلوک قطبی شده»، گرفتار است و انرژی جامعه بیش از گذشته رو به فرسایش می‌رود. در این قطب‌بندی سیاسی در یک سمت‌وسو اخوان المسلمین و در سوی دیگر ارتش و گروه‌های سیاسی مخالف اخوان هستند.
معذالک اخوان پس ششم اکتبر که مهمترین روز ملی در مصر نیز هست اعتراضات خود را مجدداً آغاز نمود و تلاش نمود شکل و شیوه اعتراض را تغییر دهد؛ از اعتراض در دانشگاه‌ها تا تجمع در خیابان‌های فرعی و غیر اصلی تا خیابان‌های باریک جهت ایجاد ترافیک در سطح شهر تا پس از انحلال صحبت بر سر ایجاد «ارتش آزاد اخوان» هست. لیکن در دیگر سو یعنی بلوک ارتش به ادامه سرکوب خود نیز ادامه داده و هر روز بیش از گذشته سعی در ایجاد محدودیت برای بلوک مقابل دارد. بنابراین گرچه اخوان المسلمین به عنوان اولین گروه سیاسی با آرای نسبی در نخستین انتخابات پس از سقوط مبارک پیروز شد. ولی یک سال بعد با آغاز جنبش تمرد نیز و بهانه حمایت ارتش از این جنبش این پیروزی تلخ گردید.

در هر حال آنچه که به نظر می‌رسد این نکته هست که پس از انقلاب 25 ژانویه انرژی آزاد شده در جامعه مصر توسط گروه‌های سیاسی به تحلیل می رود و احزاب مصری با تجمیع نیروی خود در پشت دو بلوک قدرت ارتش و اخوان‌المسلمین به تنها نکته‌ای که نمی‌اندیشند منافع، مصالح عمومی و ملی است. در واقع این دو بلوک فضای تنفسی تکثرگرایی ایجاد شده را با عدم توافق مسدود نموده و جامعه را به سمت اقتدارگرایی و یک نزاع داخلی سوق می دهند. دو بلوک فوق گرچه هریک در شعارهای خود ادعای توسعه، آزادی و پیشرفت مصر را می نمایند، ولی در پشت این شعار به دنبال منافع حزبی و گروهی خود می‌باشند. بنابراین مصر هر روز بیش دیروز در یک دوره تسلسل بحران گرفتار شده و هر روز که می‌گذرد سپهر عمومی جامعه را خسته و فرسوده می‌نماید. و فضای ذهنی را جامعه به سمت اقتدارگرایی سوق خواهد داد چرا که شهروندان مشاهده می‌نمایند که خواسته‌های آنان مطرح نیست و حتی امنیتی که نیز داشته‌اند بیش از گذشته از میان رفته است و با میان رفتن امنیت اقتصاد و معیشت آنان به مخاطره افتاده است. در خاتمه آنچه اکنون در سپهر سیاسی مصر مشاهده می شود این است که جامعه مصر به سمت یک اقتدارگرایی سوق یافته که با خود یک نزاع داخلی را همراه داشته و دارد. خبر تشکیل ارتش آزاد توسط اخوان‌المسلمین و خبر سرکوب‌های ارتش دارویی نیست که بتواند پیکر بی جان مصر را درمان نماید؛ آنچه که امروز نخبگان سیاسی مصر باید به آن بی‌اندیشند این نکته هست که نزاع‌های فکری، سیاسی و گروهی خود را کنار نهاده و اندیشه خود را معطوف به منافع ملی و مصالح عمومی نمایند. در این صورت هست که پیکر بی‌جان این کشور تاثیر گذار عربی دوباره جانی را در خود خواهد دید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

جرمی شی یر مر

جرمی شی یر مر تحصیلات خود را در مدرسه اقتصادی لندن انجام داد. دکترای او درباره اندیشه سیاسی فریدریش فون‌هایک بود که موفق به دریافت جایزه از انجمن مطالعات سیاسی بریتانیا گردید. وی ۸ سال نیز به سمت استادیاری زیر نظر پروفسور کارل پوپر در گروه فلسفه کار می‌کرد. سپس به تدریس فلسفه در دانشگاه ادینبورگ و نظریه سیاسی در دانشگاه منچستر پرداخت. جرمی شی یرمر همچنین مدتی مدیر مرکز مطالعات سیاسی لندن بود و عضو ارشد پژوهش ومدیر موسسه مطالعات انسانی بود. وی همچنین دانشیار پژوهشی در دانشگاه جورج میسون می‌باشد. از سال ۱۹۹۲ او در گروه علوم سیاسی و فلسفه در دانشگاه ملی استرالیا و به عنوان دانشیار نظریه سیاسی فعالیت می‌کند. از جمله مهم‌ترین کتاب‌های او «هایک و پس از آن» و «اندیشه سیاسی کارل پوپر» است که این کتاب توسط آقای عزت‌الله فولادوند به فارسی برگردانده شده است.

آشنایی با اندیشمندان

کارل پوپر: سِر کارل رایموند پوپر یا پاپر (۲۸ ژوئیه ۱۹۰۲ - ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۴ (میلادی))، فیلسوف علم اتریشی-انگلیسی واستاد مدرسه اموراقتصادی لندن بود. او یکی از بزرگترین فیلسوفان علم سده بیستم به حساب می‌آمد وآثار زیادی در فلسفه سیاسی واجتماعی از خود باقی گذاشته‌است. پوپر به دلیل کوششهایش در رد روش علمی طرفداران کلاسیک مشاهده/استنباط(اثبات گرایان)از طریق پیشبرد روش ابطال پذیری تجربی، مخالفتش با دانش برآمده از قیاس و استدلال کلاسیک(ارسطویی-افلاطونی)و دفاع از خردگرایی انتقادی، بنیادگذاری نخستین فلسفه انتقادی غیر توجیه گرانه در تاریخ فلسفه و دفاع نیرومندش از لیبرال دموکراسی واصول انتقادگرایی اجتماعی که به نظر او امکان ظهور جامعه باز را فراهم کردند، شهرت دارد. وی در یک خانوادهٔ از طبقه متوسط و دارای مذهب یهودی که به مسیحیت پروتستان گرویده بود، زاده شد. شرح حال و زندگی پوپر : پوپر تربیت شده مکتب لوتری بود و از دانشگاه وین فارغ التحصیل شد. پدر او که از دانشگاه وین دکتری حقوق گرفته و در آنجا تدریس می‌کرد، دوستدار کتاب بود وتا ۱۴۰۰۰ کتاب در کتابخانه شخصی اش نگهداری می‌کرد. پوپر هم وارث این کتابخان...

قاهره- آنکارا؛ از دوستی تا دشمنی/ ترکیه در اوج بحران تنها ماند

حسین ابراهیم‌نیا    هنگامی که تحولات، جهان عرب را درنوردید کسی تصور نمی‌کرد عمق تحولات سبب شتاب همگرایی -واگرایی‌ در منطقه شود به گونه ای که یک روز در یک محور و روز دیگر در تضاد و مقابل آن محور قرار گیرند؛ این مصداق دقیق روابط ترکیه و مصر است از روزی که دستی واحد بودند تا به امروز که دستی قطع‌شده به حساب می آیند. چینش منطقه‌ای با گذشت سه سال از تحولات عربی دائماً سیال و در حال تغییر بوده است؛ در همین زمان کوتاه اخیر خصوصاً پس از رفع سایه حمله نظامی به سوریه کشورهای متحد علیه سوریه دچار واگرایی شده‌اند که نمونه آن اخراج سفرای ترکیه و مصر از کشور یکدیگر هست.  ترکیه و شخص آقای اردوغان که به عقیده صاحب‌نظران در رفتارهای تبلیغاتی گوی سبقت را حتی از رهبران جهان عرب ربوده، در اولین سفر خود به مصر، به زبان عربی خطاب به استقبال‌کنندگان گفت: "سلام بر مصر، سلام بر جوانان مصر"» و اعلام کرد که «"مصر و ترکیه دستی واحد در منطقه هستند". به نظر میرسد اردوغان با اقدامات تبلیغاتی‌اش رویا و سودای رهبری خاورمیانه را داشت؛ رویایی که پروژه آن از اجلاس داووس آغاز شد. عدالت ...